-10% ново

Правно регулиране на рекламната дейност

ISBN: 978-619-226-298-3
23,40 лв.
26,00 лв.
+

Икономическото поведение на потребителите в голяма степен е продиктувано от рекламните съобщения, които достигат до тях по най-различни начини и чрез разнообразни средства, все по-трудни за пренебрегване. Макар рекламата да се е превърнала в част от съвременното ежедневие, изследването и обсъждането на нормативните правила, свързани с нейното съдържание, насоченост и начини на разпространение, засега не получават необходимото внимание в правната литература.

Изданието представлява актуално, цялостно и систематизирано изследване на разпръснатите в множество нормативни актове изисквания, забрани и ограничения, отнасящи се до рекламата, обсъдени успоредно с норми на европейското законодателство.

Изяснено е понятието за реклама, включително чрез съпоставянето му със сходни правни явления, сред които спонсорство, меценатство, покана по смисъла на Търговския закон и др. Класифицирани са видовете реклама с оглед на различни критерии. Направена е характеристика на договорните отношения, които възникват във връзка с рекламата.

Изследвани са нормативните забрани и ограничения, свързани с рекламата на специфични видове стоки и услуги, с нейното съдържание, както и тези, обусловени от начина на разпространение на рекламни съобщения. Обърнато е внимание на законовите изисквания към рекламата поради насочеността ѝ към и с участието на определени категории лица.

Разгледани са нормативните правила, чрез които се цели осигуряване на лоялна конкуренция между търговците и защита на потребителите при разпространението на реклама, както и защита на правата на индустриална собственост.

Обобщени са административноправните и гражданскоправните последици при нарушаване на правилата за рекламата.


Люба Маркова-Лозанова е доктор по гражданско и семейно право. Автор е на публикации в периодични правни издания.

Първа глава. Понятие и видове реклама

1. Определение за реклама

1.1. От гледна точка на икономическата теория

1.2. Правни признаци

2. Отграничения

2.1. Спонсорство

2.2. Меценатство

2.3. Покана по смисъла на Търговския закон

2.4. Политически кампании

2.5. Призиви за благотворителност

2.6. Платени репортажи

2.7. Обозначаване на дарителство

2.8. Печатни материали, свързани с дейността на административните органи и техните администрации

2.9. Възможности за инвестиране в страната от Българската агенция за инвестиции

2.10. Информационни материали, популяризиращи Република България в чужбина

3. Видове реклама

3.1. С оглед на начина на разпространение

3.1.1. В електронните медии (радио, телевизия, интернет)

3.1.2. В печата, включително чрез рекламни дипляни

3.1.3. „Външна реклама“

3.1.4. В търговския обект и търговската кореспонденция

3.1.5. Върху продукта

3.2. Пряка и непряка (косвена) реклама

3.3. Национална реклама

3.3.1. На цял отрасъл

3.3.2. От Центъра за насърчаване на износа

4. Правна уредба – развитие

Втора глава. Договорни отношения в рекламния процес

1. Рекламодател – рекламна агенция

1.1. Характеристика на договора

1.2. Задължения за (не)рекламиране на стока или услуга – при търговско представителство, комисионен договор, франчайз

2. Разпространение на рекламата

2.1. Договори с медиите

2.2. Права за реклама на спортните клубове

3. Правила за финансирането

Трета глава. Законови ограничения

1. С оглед на продуктите

1.1. Необходими лицензи

1.2. Лекарствени продукти

1.3. Медицински изделия

1.4. Ветеринарни лекарствени продукти

1.5. Наркотици

1.6. Тютюн, тютюневи и свързаните с тях изделия

1.7. Алкохолни напитки

1.8. Храни

1.8.1. Млечни продукти

1.8.2. Добавки към храни

1.8.3. Храни за кърмачета

1.8.4. Вода

1.9. Продукти за растителна защита

1.10. Химически вещества и препарати

1.11. Оръжия и взривни вещества

1.12. Декодиращи устройства

1.13. Пътнически автомобили

1.14. Кръв и кръвни съставки

1.15. Медицински специалисти и лечебни заведения

1.16. Неконвенционални методи в медицината

1.17. Адвокати

1.18. Нотариуси

1.19. Пенсионноосигурителни дружества

1.20. Застрахователна дейност

1.21. Банкова дейност

1.22. Хазартни игри

2. С оглед на начина на разпространение

2.1. В радиото и телевизията

2.2. Чрез телефон, факс и електронна поща

2.3. Ограничения в Закона за вероизповеданията

2.4. В градска среда

2.5. По пътищата

2.6. В „Държавен вестник“

3. С оглед на участниците и адресатите

3.1. С участие на животни

3.2. С участие на лице, заемащо публична длъжност

3.3. С участие и насочена към лица, ненавършили пълнолетие

3.4. С участие на действащи журналисти – водещи на новини

4. Непочтени търговски практики

4.1. По Закона за защита на потребителите

4.2. По Закона за потребителския кредит

4.3. По Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители

4.4. По Закона за защита на конкуренцията

4.4.1. Заблуждаваща реклама

4.4.2. Сравнителна реклама

4.4.3. Добавки/подаръци

4.4.4. Рекламни игри

4.5. Подсъзнателни внушения и скрита реклама

4.6. С дискриминиращи елементи

5. С оглед на съдържанието

5.1. Национални символи

5.2. Флагът на НАТО и знамето на Европейския съюз

5.3. На територията на места за лишаване от свобода

5.4. Според Закона за културното наследство

6. С оглед на защита на права на индустриална собственост

6.1. По Закона за марките и географските означения

6.2. По Закона за патентите и регистрацията на полезните модели

Четвърта глава. Административнонаказателна и гражданска отговорност при нарушаване
на правилата за рекламата

1. Наказателно-административни мерки и отговорност

2. Гражданска отговорност